Van alle directies van de brancheorganisaties in Nederland verwacht 46 procent de komende 5 jaar te gaan groeien qua aantal leden. Ongeveer een kwart verwacht te dalen qua aantallen leden. Deze cijfers komen nagenoeg overeen met de meting in 2008 (voor het uitbreken van de crisis). Brancheorganisaties verwachten dat ze een positief imago onder hun leden hebben. Dat zijn enkele conclusies van het recente onderzoek onder directies van brancheorganisaties in Nederland.

branche organisaties

Bron: vmonline.nl 11/09/2013

Belangrijkste ontwikkelingen

Het onderzoek is onder 173 branchedirecties door Newcom uitgevoerd, in samenwerking met MKB Nederland, VNO-NCW, Berenschot en Wissenraet Van Spaendonck. Het is de vierde keer dat de verwachtingen worden gemeten onder brancheorganisaties en de eerste editie van het onderzoek dateert uit 1998. Ondanks fundamentele veranderingen in de afgelopen jaren is het opvallend dat de overeenkomsten met de laatste editie in 2008 groter zijn dan de verschillen. Zo geven directies aan dat hun:

Samenstelling van het ledenbestand veelal gelijk blijft

Lidmaatschapsgeld en toetredingskosten nog steeds de grootste inkomensbron blijft (ruim driekwart);
Belangenbehartiging blijft de grootste pijler met bijna 40 procent (gevolgd door dienstverlening (30%) en daarna ordening (20%);
Blijvend groeiend belang aan samenwerking. Volgens 73 procent wordt er de komende 5 jaren meer samengewerkt. Dit is een vergelijkbaar resultaten met eerdere edities;
Verwachting opkomst (Europese) koepelorganisaties. Net als in de vorige editie verwacht de meerderheid dat de lobby steeds meer aangestuurd wordt vanuit (Europese) overkoepelende organisaties.

Positief over ledengroei

Opvallend is dat men net als in 2008 positief is over ledengroei. In vergelijking met 10 jaar geleden is men zelfs positiever over de ledengroei. In 2013 verwacht op dit moment 46 procent van de branche organisaties te groeien qua aantal leden. In 2003 lag dit percentage op 34 procent.

Ondertussen is er verzakelijking opgetreden

Bijna de helft (49%) van de brancheorganisaties heeft hun dienstverlening de afgelopen 5 jaren meer doorbelast dan voorheen. Er is dan ook bij 46 procent een verschuiving van inkomsten geweest van contributie naar bijdragen voor diensten. Volgens de branche organisaties zal deze trend zich doorzetten.

Imago van zowel de vereniging als de sector is heel belangrijk

De brancheorganisaties hechten veel belang aan imago voor hun sector onder de politiek (8.4), hun klanten (8.4) en publiek algemeen (8.3). Ook het imago van de organisatie zelf is belangrijk onder hun eigen leden (8.3) en potentiele leden (8.2). Nog meer inzetten op zichtbaarheid vergroten in combinatie met nieuwe communicatie kanalen wordt dan ook belangrijk gevonden. Overigens vermoeden de directies dat hun eigen vereniging een vrij goed imago heeft. Kwalitatief, deskundig en professioneel zijn volgens de branchedirecteuren passende kwalificaties.

Een sterke basis, volop kansen. Maar ook voldoende urgentie besef?

Het onderzoek laat zien dat de sector brancheorganisaties stabiel zijn en vertrouwen hebben in de toekomst. Er is professionalisering en verzakelijking geweest in de afgelopen jaren en er worden een sterk imago ervaren onder de doelgroep. In een sterk veranderende wereld stellen de onderzoekers vraagtekens bij deze positieve uitkomsten. Is er voldoende urgentie besef om (met de leden mee) te veranderen en is er een goed zicht op hoe de leden de vereniging/organisatie daadwerkelijk ervaren.