© ANP / nu.nl 10 augustus 2012
Bahama’s pakt goud op 4×400 meter in een tijd van 2.56,72.

Oscar Pistorius kwam met zijn ploeggenoten van Zuid-Afrika niet verder dan de achtste en laatste tijd. De 25-jarige atleet heeft een lange en verbeten strijd uitgevochten om ondanks zijn protheses deel te mogen nemen aan de Olympische Spelen. Een medaille bleek te hoog gegrepen.

De Verenigde Staten pakte het zilver. De bronzen plak ging naar Trinidad en Tobago.

© ANP 5 augustus 2012
Blade Runner: ‘Een droom die uitkomt’

LONDEN – Voor Oscar Pistorius zit het individuele olympische toernooi erop. De Zuid-Afrikaan, beter bekend als ‘Blade Runner’, strandde zondag in de halve finales op de 400 meter, maar presteerde wel boven verwachting. “De hele ervaring is ‘mind blowing’ geweest”, liet hij na afloop weten. “Mijn doel was om de halve finales te halen. Het is een droom die uitkomt. Ik wil iedereen bedanken voor de steun!”
Dat Pistorius laatste in zijn heat werd, doet verder niets aan de prestaties van de eerste aangepaste atleet, dus in het atletiek, op de Olympische Spelen af.

Vlak na zijn laatste individuele optreden op de 400 meter vroeg de Keniaanse winnaar Kirani James om het shirt van Pistorius. “Zodra we over de finish komen, zijn we vrienden. Het was erg aardig van hem om dat te vragen”, legt Blade Runner uit. “Dat is waar het om draait bij de Olympische Spelen. Het is geweldig om goede vrienden te maken.” Ook voor James was het een eer. “Oscar is een inspiratie voor ons allemaal. Hij is heel speciaal voor onze sport. Hij is een ‘down to earth’ jongen en een grote persoonlijkheid. Ik dacht dat het een mooie geste was.”