door Pim van den Dool, www.nrc.nl, 30 juni 2011

Radio 2 gaat niet meer Nederlandstalige muziek draaien. Dat zei zendermanager Kees Toering van de radiozender vanavond in een reactie op een stemming in de Tweede Kamer waarin de zender werd opgeroepen minimaal 35 procent Nederlandse muziek te draaien.

Toering van vindt een vanuit Den Haag opgelegd quotum helemaal niet nodig, zo liet hij weten aan persbureau Novum:

“Radio 2 besteedt al heel lang veel aandacht aan Nederlandse artiesten en Nederlandstalig repertoire. Sommige programma’s besteden structureel aandacht aan het Nederlandstalige genre. Radio 2 was, is en blijft de belangrijkste radiozender op het gebied van Nederlandse en Nederlandstalige muziek.”

PVV-Kamerlid Martin Bosma wilde met het indienen van het voorstel vanmiddag bereiken dat het levenslied een prominentere plaats krijgt op de Nederlandse radio. Een Kamermeerderheid schaarde zich vanmiddag achter zijn voorstel om Radio 2 tussen 07.00 uur en 19.00 uur minimaal 35 procent Nederlandstalige muziek te laten draaien.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vindt de opdracht “op de grens van wat geoorloofd is”. NPO-voorzitter Henk Hagoort vindt dat de politiek zich niet moet bemoeien met de inhoud van de publieke omroep. Radio 2 luistert alleen naar de wens van het publiek, zegt hij.