Gentleman’s Agreement.

bron: www.nrc.nl

1,2 miljard euro compensatie

Groningen sleept 1,2 miljard euro compensatie binnen dankzij een voortvarende lobby. Oud-minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (CDA) heeft de provincie Groningen geholpen door als “kwartiermaker” de hoofdrolspelers af te gaan. Omslagpunt was het eigen advies dat de provincie liet opstellen. Het geld is bestemd voor schadeherstel, versterking van gebouwen, leidingen, dijken en voor leefbaarheid en economie.

Aardbevingen als gevolg van de aardgaswinning hebben tot grote onrust geleid onder de Groningse bevolking. Een jaar geleden vroeg het Groningse provinciebestuur bij monde van commissaris van de koning Max van den Berg nog vergeefs om een miljard euro compensatie.

Financiering cruciaal

De financiering blijkt cruciaal. Niet de rijksoverheid maar de NAM draait in eerste instantie op voor de 1,2 miljard. Tegen de minister van Financiën kan verantwoordelijk minister Kamp (Economische Zaken, VVD) zeggen: de NAM betaalt. En tegen NAM: het Rijk neemt hiervan 720 miljoen voor zijn rekening. Dat volgt uit exploitatieafspraken over het Groninger gasveld die lang voor de aardbevingen zijn gemaakt.

Reconstructie

Dat blijkt uit een reconstructie van NRC Handelsblad (Wubby Luyendijk en Thijs Niemantsverdriet) op basis van gesprekken met alle partijen die betrokken waren bij dit bestuursakkoord. Afgelopen najaar sprak de CDA’er, tegenwoordig lobbyist, uitvoerig met belanghebbenden, onder wie de directeuren van Shell Nederland en de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). Shell is naast ExxonMobil aandeelhouder van gaswinningsbedrijf NAM.

Uit de reconstructie blijkt ook dat Shell-directeur Dick Benschop, voormalig PvdA-staatssecretaris, afgelopen najaar al via partijkanalen sprak over compensatiegelden. In een telefoongesprek vroeg PvdA’er Wim Meijer hem of zijn bedrijf bereid was de regio Groningen economisch verder te helpen. Benschops antwoord was ‘nee’. Hij vond regionaal economisch beleid in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de overheid.

aardgaswinning groningen overzichtskaart 2