www.nrc.nl / 14 april 2011 / door Marije Willems

Pensioenfondsen moeten zo snel mogelijk inzicht geven in de kosten die zij maken voor het beheer van hun pensioenvermogens. Als die duidelijkheid er op korte termijn niet is, zal de Kamer dat met wetgeving afdwingen. Dat schrijft een ruime meerderheid van CDA, VVD, PVV, PvdA, GroenLinks, D66, ChristenUnie en SGP vandaag in een opiniestuk in NRC Handelsblad.

Deze week werd bekend dat de kosten die pensioenfondsen maken voor hun vermogensbeheer gemiddeld twee tot drie keer hoger zijn dan in hun jaarverslagen wordt vermeld. Dat bleek uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarbij gaat het volgens de AFM jaarlijks om anderhalf tot drie miljard euro aan niet gerapporteerde kosten.

Volgens de Kamerleden die het stuk hebben ondertekend gaat het om bedragen die groter zijn dan de jaarlijks misgelopen indexatie en pensioenkortingen van gepensioneerden bij elkaar. De Kamerleden willen dat pensioenfondsen op de eerste plaats duidelijkheid verschaffen in de jaarlijkse pensioenoverzichten die iedere deelnemer krijgt. Veel werknemers nemen verplicht deel aan een pensioenfonds en hebben daarom het recht om te weten hoe er met het geld wordt omgegaan. De afgelopen jaren zijn de minister en de sector al vaker gevraagd om met een voorstel te komen om de transparantie te verbeteren.

Nederland heeft een enorme pensioenspaarpot van meer dan 800 miljard euro, zo schrijven de parlementariërs in het opiniestuk. Zij vinden dat pensioenfondsen jaarlijks moeten rapporteren hoeveel kosten zij maken voor die beleggingen. Een kwart procent minder kosten over het belegd vermogen, zouden een 7,5 procent hoger pensioen opleveren. Deze winst is makkelijk te behalen, denken de Kamerleden.

Experts hebben onlangs bij een hoorzitting in de Tweede Kamer aangegeven dat de kosten niet door de pensioenfondsen zelf worden gemaakt, maar juist bij de beleggingsfondsen en vermogensbeheerders aan wie zij zaken uitbesteden.

De jongerenvakbonden CNV Jongeren en FNV Jong gaven eerder vandaag aan te willen dat er wordt doorgepakt met de onderhandelingen over een pensioenakkoord. “Als de huidige pensioensituatie gehandhaafd blijft, wordt de rekening niet eerlijk verdeeld over generaties.”
De werkgevers en vakbonden onderhandelen al maanden over de uitwerking van het concept-pensioenakkoord van juni vorig jaar. De FNV laste onlangs een pauze in na kritiek van twee vakbonden.