www.trouw.nl / reuters / 11/07/11

Barack Obama wil dat zowel Republikeinen als Democraten water bij de wijn doen om de schuldenproblematiek in zijn land het hoofd te bieden.

Maar de Amerikaanse president wil geen kortetermijnoplossing. ,,We gaan dit oplossen. En dat gaan we doen binnen een redelijke tijd”, zei Obama maandag op een persconferentie in het Witte Huis.
Als het niet lukt om het schuldenplafond in de Verenigde Staten te verhogen, kan dat een nieuwe recessie teweegbrengen in het land, waarbij miljoenen Amerikanen hun baan kwijtraken, aldus Obama.

Hij beloofde dat er voor 2 augustus overeenstemming bereikt zal worden, om een dreigende catastrofe af te wenden. Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft eerder aangegeven tot dan de rekeningen te kunnen betalen met behulp van andere financieringsbronnen.

De Amerikaanse staatsschuld bereikte twee maanden geleden het wettelijke maximum van 14,3 biljoen dollar (9,8 biljoen euro). Republikeinen willen dat president Obama zijn uitgaven beperkt, maar het Witte Huis zegt tot het einde van volgend jaar 2,4 biljoen dollar nodig te hebben.

Republikeinen én democraten
‘Het kan niet zo zijn dat de Amerikaanse overheid haar rekeningen niet meer kan betalen’, zei Obama tijdens die persconferentie. ‘We blijven elke dag praten totdat er een oplossing is.’ Ook stelde hij dat zowel Republikeinen als Democraten water bij de wijn zullen moeten doen.

Volgens Obama zijn de partijen elkaar al op een aantal punten genaderd. Daar horen gevoelige bezuinigingen op defensie en gezondheidszorg bij.

,,Hiermee kunnen we de burgers laten zien dat we verder kijken dan korte-termijn politiek. We moeten streven naar een zo groot mogelijke deal. Elke partij zal moeten inleveren.’ Obama benadrukte dat hij het belastingsysteem wil hervormen, met minder belastingkorting voor de allerrijksten, waardoor de andere belastingtarieven omlaag kunnen.

Schuldenplafond
In de VS is wettelijk vastgelegd hoeveel schuld de staat mag hebben. Dat is dat inmiddels beruchte schuldenplafond. Momenteel mag de totale schuldenlast niet hoger zijn dan het astronomische bedrag van 14,3 biljoen dollar. Dat is ruim 46.000 dollar per inwoner.

Republikeinen en Democraten verschillen scherp van mening over hoe hiertoe te komen. De Republikeinen willen een veel kleinere overheid. Dus moet er wat hen betreft heel hard bezuinigd worden.

De Democraten willen wel bezuinigen, maar een stuk minder hard dan de Republikeinen. Zij willen een einde maken aan de speciale belastingverlagingen voor de rijken. Iets dat de Republikeinen afwijzen, omdat dit volgens hen zeer slecht zou zijn voor de economie.